« اللّهُم کُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَهِ وَ في کُل ساعَهٍ وَلِياً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فيها طَويلاً برحمتک يا ارحم الراحمين »

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

وقت بخیر جناب آقای نجفی

 

در سامانه معاملات بورس ایران، هر سهم به صورت روزانه یک دامنه ی مجاز نوسان قیمت دارد؛ یعنی خریداران و فروشندگان، می‌توانند درخواست خود را برای خرید یا فروش سهام در آن بازه‌ی نوسان قیمت مجاز وارد کنند. سامانه ی سازمان بورس با استفاده از یک فرمول میانگین وزنی (حاصل میانگین درخواست های فروش و خرید بر اساس حجم خرید) در هر لحظه قیمت سهم را در تابلو اعلام می‌کند. در صورتی که قیمت فروشنده، پایین تر از قیمت میانگین و قیمت خریدار بالاتر از قیمت میانگین باشد، این سفارش ها در صف معامله قرار میگیرند و «به قیمت تابلو» معامله انجام میشود.

برای مثال اگر بازه ی قیمت مجاز برای یک سهم در یک روز 1000 تا 2000 تومان باشد و شخصی سهم خود را به قیمت 1000 تومان به فروش بگذارد و شخصی دیگر به قیمت 2000 توما خریدار سهم باشد، در صورتی که قیمت میانگین (قیمت لحظه ای تابلو) روی عدد 1500 تومان مچ شود، معامله ی این دو شخص روی قیمت 1500 تومان انجام خواهد شد. یعنی شخص فروشنده سهم را 500 تومان بالاتر از قیمت مورد نظر خود میفروشد و خریدار آن سهم را 500 تومان ارزان تر از قیمت مورد نظر خود میخرد.

حال سوال اینجاست که با توجه به اینکه این قیمت تابلو به صورت لحظه ای در حال تغییر است، در لحظه ی معامله بسیاری از افراد، از قیمت دقیق خرید و فروش خود آگاه نیستند. حتی در مواردی که حجم خرید یا فروش زیاد باشد، سفارش ها تقسیم شده و در چند قیمت معامله میشود. مثلا شخص صد هزار برگه سهم میخرد که 10 هزار تای آن به قیمت 1500 معامله می شود، 20 هزار تا به قیمت 1510 و....

البته پس از انجام معامله گزارش دقیق معامله در دسترس است اما لحظه ی معامله در بسیاری از موارد طرفین به قیمت دقیق علم ندارند.

آیا در این شرایط، معاملات افراد صحیح است یا باطل؟

أفیدونا مأجورین. ارادتمند.

////////////////////////////////////

علیکم السلام

معاملات صحیح است

والله العالم.